dijous, d’abril 28, 2005

Quan el dolor aliè que es converteix en propi/Cuando el dolor ajeno se convierte en propio

Der untergang

Renee Vivien TM

La Sra. de Goebbels, en conversa amb un oficial del règim, diu: Si el nacionalsocialisme s’acaba, no hi ha cap futur possible. I qui s’ho escolta, amb uns ulls com plats, s’atreveix a objectar-li: No em crec que l’afirmació que acaba de fer la tingui per certa. S’equivoca, i per comprovar-ho només cal una cosa: anar a veure El hundimiento. És una pel·lícula que et deixa completament aplanat per motius coneguts i altres que desconeixia totalment. No els desvetllaré, si no potser aixafo la guitarra a algú que no conegui el tema, com em va passar a mi. Els darrers dies de Hitler mai han estat el meu plat fort.

Hannah Arendt, la filòsofa, va dir a Eichmann en Jerusalén allò que tants periodistes han citat arrel de la pel·lícula.: considerar Eichmann un monstre és donar-li una importància que no té, és individualitzar-lo, i el que necessitem és retornar-li la condició d’home, perquè per desgràcia nostra la seva humanitat el va conduir a fer el que va fer. Els periodistes diuen que aquesta és la intenció de la pel·lícula, però, què voleu que us digui, els psicòpates també són éssers humans.

Jo m’inclinaria més per descriure Hitler com la Rowling alhora de parlar-nos de Voldemort. Ella no, l’Olivanders: Va fer grans coses. Terribles, sí, però grans. És a dir, que en el fons no només era un home, si no un gran home, un home monstruós, pèrfid, capaç de dir que si ell cau, no li importa el que li succeeixi al poble alemany, un dictador que se suïcida per orgull, i fa que la seva dona se senti obligada a participar d’aquest sentiment repulsiu.

El cas més sorprenent, però, és el de Goebbels i Senyora. Encara que t’ho expliquin cal veure-ho per creure-s’ho Tota la pel·lícula, de fet, excepte si ets un devorador compulsiu dels llibres d’història sobre el període, és un anar de sorpresa en sorpresa. Això sí, si ja estaves en un estat d’aquells que s’anomenen mig depressius, surts en un nou estat: depressiu del tot. Però el film serveix per a una cosa molt important: reafirmar-nos en la creença que, per sort, no tots els éssers humans som com Hitler, i confiar, encara que no compartim les tesis de la Senyora Arendt, que no ens arribin gaires persones com aquesta.

______________________________________________________________________

La Sra. de Goebbels, en conversación con un oficial del régimen, dice: Si el nacionalsocialismo se termina, no hay futuro posible. Y quien la escucha, con ojos como platos, se atreve a objetarle: No me creo que la afirmación que acaba de hacer la tenga por cierta. Se equivoca, y para comprobarlo sólo es necesaria una cosa: ir a ver El hundimiento. Es una película que te deja completamente aplanado por motivos conocidos y otros que desconocía totalmente. No los desvelaré, si no quizá chafe la guitarra a alguien que no conozca el tema, como me pasó a mí. Los últimos días de Hitler nunca han sido mi plato fuerte.

Hannah Arendt, la filósofa, dijo en Eichmann en Jerusalén aquello que tantos periodistas han citado a raíz de la película.: considerar Eichmann un monstruo es darle una importancia que no tiene, es individualizarlo, y lo que necesitamos es devolverle la condición de hombre, porque para desgracia nuestra su humanidad le condujo a hacer lo que hizo. Los periodistas dicen que esta es la intención de la película, pero, qué queréis que os diga, los psicópatas también son seres humanos.

Yo me inclinaría más por describir Hitler como la Rowling a la hora de hablarnos de Voldemort. Ella no, Olivanders: Hizo grandes cosas. Terribles, sí, pero grandes. Es decir, que en el fondo no solo era un hombre, sino un gran hombre, un hombre monstruoso, pérfido, capaz de decir que si él cae, no le importa lo que le suceda al pueblo alemán, un dictador que se suicida por orgullo, y hace que su mujer se sienta obligada a participar de este sentimiento repulsivo.

El caso más sorprendente, no obstante, es el de Goebbels y Señora. Aunque te lo expliquen es necesario verlo para creerlo Toda la película, de hecho, excepto si eres un devorador compulsivo de los libros de historia sobre el período, es un ir de sorpresa en sorpresa. Eso sí, si ya estabas en un estado de aquellos que se llaman medio depresivos, sales en un nuevo estado: depresivo del todo. Pero el film sirve para una cosa muy importante: reafirmarnos en la creencia que, por suerte, no todos los seres humanos somos como Hitler, y confiar, aunque no compartamos las tesis de la Señora Arendt, que no nos lleguen muchas personas como esta.

2 comentaris: